Hvad er egentligt problemet?

Ja, hvad er egentligt problemet med, at dine, mine og alle andres data flyder rundt på nettet? Det er et emne, jeg har skevet om tidligere, bl.a. her og her. Og det er også noget, jeg kommer til at bruge tid på i fremtiden.

 

Målrettede annoncer

Fordel: Du får reklamer for det, der interessere dig og det, du lige står og mangler

Ulempe: Annoncøren ved, du er på markedet efter lige præcis deres vare. Får du en skarp pris eller bliver prisen sat op?

Her er en øvelse: Søg på en vare, fx en rejse. Få et par venner til at søge på præcis samme vare. Sammenlign prisen.

 

Skræddersyede ydelser

Fordel: Du får en præcis, det du har brug for, når du har brug for det.

Ulempe: Bliver du afskåret fra adgang til noget, du har brug for på baggrund af tidligere adfærd? Fx forsikringer?

 

“Relevant” viden

Fordel: Du får kun vist nyheder om emner, du er interesseret i

Ulempe: Du får kun vist nyheder om emner, du er interesseret i – og fra kilder du er enige med…

Her er et lille eksperiement. Vælg et socialt medie og et emne, som du normalt ikke er optaget af. Begynd så at følge/like/kommenterer på oplæg indenfor emnet og læg mærke til, hvordan dit feed ændrer sig

 

Forbrugerrådet tog emnet op allerede i 2016 i et udemærket blogindlæg, der kan læses her.