Alternativet til wearables – et ur, en lineal, en dyb vejrtrækning og borgs skala

Sundhedsdata, sundhedsdata, oh where art thou

I efteråret kom Etisk råd i efteråret om en advarsel om, at det er et alvorligt problem, at vi udleverer data om sig selv, når vi bruger diverse sundhedsapps og andre digitale tjenester. Især når prisen er skjult for de fleste, fordi man betaler med sine personlige data i stedet for rede penge.

Mit råd: Smid alt det der skrammel ud. Her er mine værktøjer. Og de er ganske gratis både i penge og data:

Skridt

Min skridtlængde afhænger af min højde (170), og min ganghastighed af om jeg hyggesnakker, powerwalker eller er ved at komme for sent til toget. Men altså.  I gennemsnit går jeg med en hastighed på ca. 5 km/timen og jeg har en gennemsnitlig skridtlænge er 60 cm. Du kan nemt lave samme beregning. Brug en lineal til at måle din skridtlængde, og brug et ur til at måle din tur.

Jeg går altså rundt regnet 1.300 skridt på 10 minutter.

Hvis du er en af dem, der vil have dine skridt helt præcist, kan man også bare købe en gammeldags skridttæller. De kan stadig fås i de fleste sportsbutikker

Løb/cykling/roning

Jeg er mangeårig løber og er rigtigt glad for Borgs skala. Borg-skalaen måler, hvor anstrengende man selv oplever fysisk aktivitet. Skalaen går fra 6 til 20, hvor 6 svarer til hvile og til 20 maksimal anstrengelse. Man skal lige lære den at kende, men efter 14 dage sidder den som så meget andet på rygraden. Du kan læse mere om den her

Vil du vide det helt præcist, kan man stadig købe pulsure uden GPS og andet lir.

Søvn

De fleste nætter ved jeg godt, om jeg har sovet godt og nok. Og eller bruger jeg 1½ minut på at mærke efter, når jeg vågner. Er den hel gal, gentager jeg øvelsen, når jeg lige har været oppe og i gang et par minutter. Som med Borgs skala får man hurtigt hold på, hvordan forskellen på en god og dårlig nat føles.

Jeg kender ikke til søvnmålere i handel til private, der ikke suger dine data, som en vampyr suger blod. Bor du sammen med nogen, kan de til gengæld helt sikkert fortælle dig det, hvis du har sovet dårligt. Det sætter sig nemlig i humøret.